• 1394/08/23 - 19:03
  • تعداد بازدید خبر : 50
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه
دکتر سعید نمکی در اولین همایش ملی یادبود قربانیان حوادث جاده ای گفت :

رفع پیامد های تروما نیازمند یک مدیریت منسجم است

معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، تدوین برنامه ملی سیستم تروما و به دنبال آن یکپارچگی و هماهنگی سازمان های ذیربط را ، لازمه کنترل حوادث جاده ای و کاهش صدمات ناشی از آن دانست .

به گزارش روابط عمومی مرکز آموزشی درمانی پورسینا؛ صبح امروز اولین همایش کشوری به مناسبت روز جهانی یادبود قربانیان حوادث جاده ای ، از سوی مرکز تحقیقات تروما جاده ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ، استانداری گیلان و با حضور جمعی از مسوولین کشوری و استانی ، در مجتمع فرهنگی زیباکنار منطقه آزاد انزلی برگزار شد.
طی این مراسم دکتر سعید نمکی معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اظهار داشت: تدوین برنامه ملی سیستم تروما و به دنبال آن یکپارچگی و هماهنگی سازمان های ذیربط ، لازمه کنترل حوادث جاده ای و کاهش صدمات ناشی از آن است.
دکتر نمکی گفت؛ ایران در بین کشورهای شرق مدیترانه پس از لیبی، رتبه دوم و در دنیا رتبه هشتم حوادث جاده ای را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان این مطلب که در ایران طی شش ماه اول سال جاری ، 9 هزار و هفت نفر در حوادث جاده ای جان خود را از دست داده اند تصریح کرد: این تعداد تنها مربوط به فوت های ثبت شده در صحنه حادثه است اما قطعا آمارهای غم انگیزتر از این تعداد داریم.
دکتر نمکی با تاکید بر اینکه مسایل مربوط به تروما نیازمند مدیریت منسجم است افزود؛ در بحث پیشگیری و کنترل حوادث جاده ای همه باید برای مدیریت تروما و سایر بیماری های غیر واگیر که بیشترین مشارکت بین بخشی را می طلبد تلاش کنیم.
وی تصریح کرد؛ در این خصوص نیازمند برنامه ملی ای هستیم که با فرهنگ ، اقتصاد و اقلیم ما سازگار باشد.
معاون امور اجتماعی و عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی افزود ؛ توسعه اجتماعی به یک انسان توسعه یافته نیاز دارد  و در این راستا آموزش اولین و کم هزینه ترین رکن است که بیشترین فایده را داراست.
وی از مدیران استانی خواست نسبت به استقرار  برنامه ای که موجب ارتقای جامعه در سطح منطقه ای می شود اهتمام بورزند و ادامه داد ؛  ما نیز تمام تلاش خود را در خصوص استقرار طرح هایی که نیازمند تدوین برنامه ملی و پیگیری در وزارتخانه ، هیات دولت و مجلس است بکار می بندیم.
استاندار گیلان/ گیلان آمادگی پایلوت شدن سیستم تروما را دارد
دکتر محمد علی نجفی استاندار گیلان در این نشست گفت : سوانح ترافیکی از موانع بزرگ تحول و توسعه بوده و 1 الی 3 درصد از تولید ناخاص داخلی کشورها را به خود اختصاص می دهد .
وی ادامه داد؛ این حوادث در شش ماهه اخیر3/3 درصد در کل کشور و 6/6 درصد در استان گیلان کاهش داشته است.
استاندار گیلان از مدیریت ایمنی جاده ها و وسایل نقلیه همچنین بهره مندی از کاربران ایمن تر و پاسخ دهی پس از سوانح ، به عنوان فرصت هایی که می توان از آن در کاهش حوادث جاده ای  بهره برد یاد کرد و در این خصوص ارایه آموزش کافی به رانندگان در کاهش سوانح رانندگی را حایز اهمیت است.
وی گفت ؛با توجه به وجود  ظرفیت ها و پتانسیل های موجود در گیلان ، این استان آمادگی پایلوت شدن سیستم تروما را دارد.
دکتر نجفی اظهار امیدواری کرد ؛  با گسترش خدمات ترومایی سازمان یافته و هوشمند، شاهد کاهش تلفات قابل ملاحظه در استان و کشور باشیم.
دکتر انوش برزیگر رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان ضمن عرض خیر مقدم به مسوولین کشوری و استانی به اولین همایش ملی یادبود قربانیان حوادث جاده ای به تعریف انواع تروما پرداخت و اظهار داشت ؛ با توجه به آمار بالای تلفات جاده ای و پیامدهای حاصل از آن ، در طول یک سال حدود 250 میلیون ریال هزینه، صرف بیمار ترومایی می شود.
وی از تلاش دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک و تیم تحقیقاتی اش در تدوین طرح جامع سیستم تروما تقدیر کرد و افزود : وجود یک سیستم یکپارچه می تواندعلاوه بر به حداقل رساندن تعداد و شدت معلولیت های ناشی از تروما ، در کاهش هزینه های مربوط به درمان های اولیه و به دنبال آن بازتوانی حادثه دیدگان موثر باشد.
رییس مجمع نمایندگان استان گیلان / اجرایی شدن طرح سیستم تروما باید در برنامه ششم توسعه دیده شود
دکتر محمد حسین  قربانی نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای نیز با اشاره به وجود آمارهای متفاوت از حوادث جاده ای ، گفت: لازمه داشتن  یک برنامه کلان کشوری،  وجود اطلاعات  و آمار دقیق است و با استقرار طرح جامع سیستم تروما این امر محقق می شود .
 رییس مجمع نمایندگان استان گیلان تاکید کرد: وجود انسان های سالم و  کاهش تصادفات جاده ای یکی از محورهای توسعه پایدار است .
دکتر قربانی گفت: هم اکنون که قانون برنامه ششم توسعه در حال تدوین است تلاش ما و خروجی این نشست باید اثر گذاری در تدوین  این برنامه باشد و با توجه به ظرفیت های زیرساختی و نیروی انسانی استان گیلان، این استان  به عنوان پایلوت استقرار سیستم  تروما در کشور قرار گیرد.
رییس مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان/ طرح جامع سیستم تروما راهی به سوی توسعه پایدار است
دکتر شاهرخ یوسف زاده چابک گفت؛ تروما یک بیماری است و مانند سایر بیماری ها که قابل پیشگیری و واکسینه هستند می توان از آن پیشگیری کرد با این تفاوت که در تروما علاوه بر فرد جامعه نیز باید واکسینه شود.
رییس مرکز تحقیقات تروما جاده ای گیلان افزود ؛ سیستم تروما یک تلاش هماهنگ و سازمان یافته در یک منطقه جغرافیایی تعریف شده می باشد که طیف گسترده ای از مراقبت ها را برای بیماران تروما در بر می گیرد.
دکتر یوسف زاده پیشگیری از آسیب، مراقبت های پیش بیمارستانی، بیمارستانی و بازتوانی را از ارکان سیستم تروما عنوان کرد و افزود؛ کاهش بار اقتصادی در بخش سلامت، دستیابی به اهداف توسعه پایدار، پیشگیری از تحمیل هزینه های سربار خانواده، عدالت در سلامت، افزایش رشد اقتصادی و .. از جمله فواید ی است که با استقرار سیستم تروما متوجه دولت می شود.
وی یاد آور شد؛ اجرای پایلوت سیستم تروما در استان گیلان گامی استوار در مسیر توسعه پایدار است و با مشخص کردن استان های پایلوت در برنامه ششم توسعه می توانیم به این موفقیت برسیم.


 
  • گروه خبری : اخبار بیمارستان پورسینا
  • کد خبر : 13370
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

تصاویر

تعداد نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

آخرین بروز رسانی : 1394/08/23 19:03